Taakbelasting

Takenplaatje biedt de mogelijkheid om regels m.b.t. taakbelasting te koppelen aan onderwijsvormen. In deze paragraaf wordt d.m.v. een voorbeeld uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat. Voordat hiermee begonnen wordt is het van belang om inzicht te krijgen in de structuur en de terminologie die gebruikt wordt binnen takenplaatje.

In bovenstaande figuur is de structuur weergegeven. Ter verduidelijking:

  1. Een onderwijsvorm (bv. college) bestaat uit een of meerdere onderdelen (voorbereiding, uitvoering, opstellen tentamen etc).
  2. Elk onderdeel heeft een formule, die uitrekent hoe men tot de taakbelastingsuren komt. Verschillende onderdelen kunnen dus verschillende formules hebben, hetgeen logisch is. Een formule voor het nakijken van tentamens ziet er anders uit dan die voor het voorbereiden van een college.
  3. Een formule is een combinatie van factoren. Zo zou de formule voor het onderdeel ‘nakijken tentamens’ er als volgt uit kunnen zien: #uur = aantal studenten * nakijktijd/student.
  4. Een factor komt normaal gesproken in meerdere formules voor en voor elke factor moet een bepaalde waarde (norm) worden vastgesteld. Zo moet (door de directie) vastgesteld worden wat de waarde van de factor ‘nakijktijd/student’ moet zijn.
  5. Een norm kan gelden voor alle onderwijsvormen of voor bepaalde specifieke onderwijsvormen. Dit is allemaal in te regelen binnen Takenplaatje.

Een concreet voorbeeld zal nu verder uitgewerkt worden.

Het voorbeeld

Stel, we hebben een college als onderwijsvorm gedefinieerd. Binnen het taakbelastingmodel van het schooljaar 2011-2012 zijn de volgende regels vastgelegd:

  1. Voorbereiding: voor elk eerst gegeven college-uur 2 dbu;
  2. Uitvoering: voor elk gegeven college-uur 1 dbu;
  3. Opstellen tentamen: 3 uur per tentamen;
  4. Nakijken tentamens: per student 20 minuten, waarbij uitgegaan wordt van 20% herkansers.

De onderwijsvorm bestaat in dit geval uit vier onderdelen, die ieder hun eigen regel (‘formule’) hebben.

Stap 1: Definiëren van de onderdelen

Klik op het tabblad ‘Onderwijs’ en klik vervolgens op ONDERDEEL AANMAKEN.

Voeg volgens het voorbeeld de volgende onderdelen toe door op de hyperlink voeg nieuw onderdeel toe te klikken:

  1. Voorbereiding
  2. Uitvoering
  3. Opstellen tentamen
  4. Nakijken tentamen

NB: Zorg voor duidelijke namen als ‘voorbereiding’ en ‘uitvoering’ en maak geen verwijzing naar de onderwijsvorm. Het koppelen van onderdelen aan onderwijsvormen komt zo meteen.

Stap 2: Aanmaken van formules

Klik op FORMULE AANMAKEN.

Voor elk van de onderdelen moet een aparte formule gemaakt worden. Het slimste is om deze formule de naam te geven van het betreffende onderdeel met daarachter een verwijzing naar het jaar waarin deze regel is ingevoerd. Maak bijvoorbeeld in dit geval de volgende formules aan door te klikken op voeg nieuwe formulenaam toe.

  1. Voorbereiding v11
  2. Uitvoering v11
  3. Opstellen tentamen v11
  4. Nakijken tentamen v11

Ook hier: maak geen verwijzing naar een bepaalde onderwijsvorm (zoals bv ‘voorbereiding college v11’). Nogmaals, dit komt later.

Stap 3: Stel de formule op

Klik op wijzigen bij een bepaalde formule. De formule kan nu verder opgesteld worden en dit gebeurt aan de hand van factoren.

Takenplaatje.nl kent een drietal ‘systeemfactoren’, te weten:

  • ast = aantal studenten opgeven in het rooster
  • ace = aantal eerste contacturen volgens het rooster
  • act = totaal aantal contacturen volgens het rooster

De waarde van deze factoren wordt door het systeem gegenereerd op basis van de ingegeven roostergegevens.
Buiten deze factoren kunnen allerlei andere factoren gedefinieerd worden door de gebruiker.

Laten we beginnen met de formule Voorbereiding v11, waarvoor de regel geldt “voor elk eerst gegeven college-uur 2 dbu”. “Elk eerst gegeven uur” wordt door het systeem gegenereerd door de factor ‘ace’. De tweede factor in deze formule is de voorbereidingsfactor (laten we deze ‘vf’ noemen), die in dit geval 2 is.

De formule luidt dus:      dbu = vf * ace            (dbu = docentbelastinguur)

De factor ‘vf’ moet nog worden gedefinieerd:
– Klik hiervoor op FACTOR AANMAKEN en voeg de factor ‘vf’ toe.
– Ga vervolgens terug naar FORMULE AANMAKEN.
– Klik op de juiste formule (in dit geval Voorbereiding v11) en klik op wijzig.
– De factor ‘vf’ is nu zichtbaar en kan dus toegevoegd worden in de formule.

Door gebruik te maken van de onderstaande operatoren kan de vermenigvuldiging worden gedefinieerd.


De tweede formule Uitvoering v11 beschrijft de regel “voor elk gegeven college-uur 1 dbu”. Ook deze formule kan gebruikmaken van een door het systeem gegenereerde factor, namelijk ‘act’. De formule luidt in dit geval:    dbu = act

De derde formule Opstellen tentamen v11 beschrijft de regel “3 uur per tentamen”. Mogelijk moeten er meerdere tentamens geproduceerd worden, waardoor de formule er als volgt uit zou kunnen zien:       dbu = at * ott
waar ‘at’ staat voor ‘aantal tentamens’  en ‘ott’ staat voor ‘ontwerptijd per tentamen’. Deze twee variabelen moeten eerst weer aangemaakt worden bij FACTOR AANMAKEN.

Tot slot de formule Nakijken tentamen v11, waarvoor de regel geldt: “per student 20 minuten, waarbij uitgegaan wordt van 20% herkansers”. Deze formule kent in ieder geval de factor ‘aantal studenten’, die door het systeem gegenereerd wordt middels ‘ast’. Verder is er blijkbaar sprake van een correctietijd per student ‘cps’ en een herkansingsfactor ‘hf’. Deze laatste twee variabelen moeten weer eerst aangemaakt worden bij FACTOR AANMAKEN. De formule ziet er dan als volgt uit:      dbu = cps * ast * hf

Samengevat:

 

Stap 4: Koppel de juiste formule aan het onderdeel

De volgende stap is het koppelen van de onderdelen aan de onderwijsvorm en daar de juiste formule aan toe te voegen.

Klik op FORMULE AAN ONDERDEEL KOPPELEN.

Selecteer het juiste schooljaar en periode en selecteer de onderwijsvorm ‘college’.

Voeg een onderdeel en daarbij behorende formule toe aan de onderwijsvorm ‘college’ door te klikken op voeg nieuw onderdeel toe.

Herhaal dit proces totdat alle onderdelen zijn toegevoegd aan deze onderwijsvorm.

Kopieer de betreffende combinatie van onderwijsvorm en onderdelen naar de volgende perioden door te klikken op 1>234.

Het eindresultaat is nu:

Stap 5: Bepaal de juiste normen

Voor deze vier formules hebben we nu drie systeemfactoren gebruikt (ace, act en ast), waarvan de waarden automatisch volgen uit de roostergegevens. Voor de andere variabelen (vf, at, ott, cps en hf) moet de waarde nog worden ingegeven.

Klik op NORM BEPALEN.


Selecteer het betreffende schooljaar, de periode en een factor waarvoor de norm nog moet worden bepaald. In dit geval bijvoorbeeld ‘ott’, de ontwerptijd per tentamen.

Verander eventueel het zogenaamde ‘factorniveau’. Het factorniveau is een krachtig gereedschap om normen op het juiste niveau te laten gelden.

Een voorbeeld:
Stel dat de visie vanuit het taakbelastingmodel is dat de ontwerptijd per tentamen afhangt van de module. Dus: het maken van een tentamen voor module A mag meer kosten dan voor module B. Kies dan voor factorniveau ‘per module’.

Een andere visie:
De directie vindt het niet wenselijk een bepaald onderscheid te maken en stelt dat het opstellen van een tentamen altijd 3 uur kost. Kies dan voor factorniveau ‘overall’.

NB: Het is te alle tijden mogelijk om factorniveaus te wijzigen.

Wijzig de betreffende factornormen in de goede waarden door te klikken op wijzig.

Kopieer de betreffende waarden naar alle volgende perioden van dit jaar door te klikken op 1>234.

Het uiteindelijk resultaat: automatische berekening van het aantal dbu

Wanneer alle formules goed zijn ingesteld en de factoren zijn voorzien van de juiste waarde berekent takenplaatje automatisch bij het roosterproces het aantal dbu per persoon per onderdeel en totaliseert zij deze dbu’s.

Door te klikken op A (van automatisch) is het mogelijk om in te breken in de berekening en handmatig inzet aan te passen.